Prøv at skifte stolen ud med en siddebold.

Kuglerund kontorstol.

Kroppen blev ikke taget med på råd, da stole, borde- og computere eller fjernsyn blev opfundet.

Faktisk er vi slet ikke skabt til at sidde stille, og den manglende bevægelse fører til dårlig iltning af musklerne, som svækkes efterhånden.

Ofte ender stolen ligefrem med at blive en alvorlig risikofaktor for vores sundhed. En siddebold derimod, kræver at man hele tiden justerer siddestillingen for at holde balancen, er et godt alternativ. Fordi man netop ikke sidder stille, holdes kroppen aktiv og dynamisk, og støttemuskulaturen aktiveres.

Man kan dog sagtens blive træt i musklerne af at sidde på en siddebold, når det sker, bør man skifte til en stol så man kan hvile musklerne lidt. Og samtidig kan man så lige rejse sig og strække kroppen ud – det bør man faktisk gøre flere gange i timen.

Højere end knæled.

Når man sidder på bolde n, skal sædehøjden være højere end knæleddet, og låret skal skråne 15-20 grader nedad fra hofte til knæ – så får man åbnet blodårene i benene og samtidig står bækkenet i en mere naturlig stilling så ryggen får den rette S form – som det sikkert er gået op for læseren hænger hele kroppen sammen. Hvis man har problemer med balancen eller med svimmelhed, eller hvis man har ubehandlet diskusprolaps, bør man bruge bolden efter aftale med lægen fortæller www.siddebold.dk. Der kan man også hente flere oplysninger om boldene og deres brug. Boldene på denne hjemmeside fra varierer i størrelse da bold og personhøjde skal passe sammen – men hos siddebold kan man købe bolde fra næsten babystørrelse til ”basketball” spilleren på over 2 meter.

Ligesom med så mange andre ting afhænger pris og kvalitet – man kan få billige bolde i mange supermarkeder – men ofte er de lidt tynde i materialet og det betyder at bolden ikke kan blive fast men i stedet næsten ligner en sækkestol når man sidder på den, og så er fordelene begrænset – bolden skal være fast så man sidder på toppen for at få den fulde gavnlige virkning.

Fra Konsultationen.

Sid på en bold – det er godt for ryggen.

Rygproblemer skyldes ofte en forkert arbejdsstilling, dvs. en dårlig stol eller en forkert indstilling af højden på dit bord.

Da jeg selv sidder meget ved et skrivebord, har jeg måttet prøve mig frem, og det sidste nye hit er en siddebold. Når man sidder på den, styrker man muskulaturen og holder rygsøjlen bevægelig. Man forbedrer ganske enkelt ryggens bevægelighed, og kroppen holdes aktiv og dynamisk.

Bolden erstatter ikke det, at man skal rejse sig op flere gange i timen, men siddebolden styrker og vedligeholder ens muskelstyrke og blodgennemstrømning, når man sidder ned. Det kræver lidt tilvænning at bruge en siddebold, men man opfordres også til at tage den langsomt i brug. De muskler, som bliver trætte, er dem, man normalt holder i ro.

Vi er ikke skabt til at sidde ned. Bolden gør at lårene bliver skrå, bækkenets stilling er som når man går og ryggen har den rigtige S form. På en stol – vist nederst bøjes bækkenet bagover, lænden følger med og man kompenseret i nakken – resultatet er C ryggen som man bør undgå

www.siddebold.dk finder du yderligere materiale om siddebold, fitnessbold samt udvalgte øvelser, som du kan lave med din bold. Bolden, som fås til både børn og voksne, fermsendes fra dag til dag, og den er den hidtil billigste siddeløsning, jeg har investeret i. Prisen ligger på ca. 400 kr. inkl. forsendelse.

Jette Holm

Updated: 7. januar 2016 — 21:18
Watski © 2015 Frontier Theme